Lebukott az Amazon

Nagy büntetést szedett össze az Amazon  egy aprócska trükkel 

A cég olyan “nem ellenőrzött vásárlás” kattintási lehetőségét építette be egy játék applikációjába, amihez nem kellett kérni szülői engedélyt a játékos gyermekeknek. A freemium applikációval játszó kölykök játék közben további lehetőségekért, játékeszközök megvételéért jóváhagyó kód nélkül  kattinthattak, ami a bankkártyákat azonnal megcsapolta. A játék applikációkon belüli vásárlás és fizetés feltételeiről nem tájékoztatták behatóan a szülőket, akik szabad internetes hozzáféréssel vásárolnak okos telefont gyermekeiknek. 2016 a mulasztás megfizetésének éve lett náluk.

A amerikai bíróság kemény ítéletet hozott, mivel a vizsgálatok becslései szerint a családi kasszákat 20 milliárd Forintnak megfelelő összeggel rövidítethették meg. Az ítélet szerint az Amazon rövid úton teljesíteni kényszerül a károkat, de addig is ennek az összegnek megfelelő alapot kénytelen létrehozni, hogy biztosítsa a visszautalások fedezetét.

Mit kell tudni a virtuális játékokról?

A freemium modell lényegében arról szól, hogy a termék alapjában véve ingyenesen érhető el mindenki számára, de egy szűk kisebbség, akik szeretnének az egész rendszert nem megzavaró, de számukra kényelmes előnyöket, azok fizetnek. A szó a free és a premium szavak összemosásából alakult ki. Jobb, ha emésztgetjük és megtanuljuk, a következő években ugyanis egyeduralkodó lesz a mobilos játékpiacon, de több más területen is.

A tipikus példák, amikor egy játékban az előrejutás nehéz, akkor könnyítést lehet venni, ha sokáig tart, akkor rövidítést. A fejlesztők természetesnek tűnő, de nagyon is alaposan megtervezett akadályokat helyeznek el a játékmenetben, amit vagy türelemmel és kitartással vagy pénzzel lehet kiváltani. A legkegyetlenebb talán az addiktív játékokba elhelyezett limitáció, ami miatt nem lehet még egy pályát megcsinálni, várni kell, amíg a hős kipiheni magát, az épület felépül vagy az autót megjavítják. A módszertan tökélyre fejlesztésében a kezdetben Facebook játékokat fejlesztő Zynga volt a legnagyobb, igaz azóta a cég eltűnt a süllyesztőben.

Hát, persze…

A freemium játékok sajátossága mindig ugyan az marad, vagyis találunk egy belső piacteret benne, ahol a játékon belüli valutákat vehetjük meg igazi pénzért. A játékok többsége kétféle pénzegységet használ, amiből az egyik könnyen megszerezhető, kellő szorgalommal végtelen mennyiség áll belőle rendelkezésre, míg a másik nagyon ritka, értékes és hosszú idő alatt is csak nagyon kevés szerezhető. A trükk az, hogy ez utóbbival lehet a folyamatokat gyorsítani, az akadályokat könnyebbé tenni, míg a gyakori olcsó valuta használható a folyamatos haladásra. A ritka (és eleinte még gyakran adott) pénznemet szorult helyzetben a nem előrelátó játékosok könnyen elhasználják, majd amikor később már nem áll rendelkezésre elég, viszont a továbbjutást veszélyezteti, ha nem használja, akkor jön a vásárlás. Igazi pénzért.

Ha nem tudsz fizetni, ne játssz!

A Real Racing 3 induláskor elengedi a felhasználót, a lassítások alig néhány percesek, de később, néhány tucat óra játék után a felsőbb ligákban már javítás nélkül csak 1-2 versenyt bír egy autó és a javítás több órát is eltarthat, a fejlesztések pedig rengeteg R$-be kerülnek, amit kitartó versenyzéssel, sok ismétléssel vagy tényleg igazi pénzen vett kreditekért lehet fedezni. A szintén a freemium modellt választó Plants vs. Zombies 2-ben ezzel ellentétben a játék végigjátszható akár ingyenesen is, csak azoknak kell fizetni, akik mindenképp mindent szeretnének “kimaxolni” vagy azoknak, akiknek túl nehéz a játék és néhány könnyítésre, erős egységre van szüksége. Az előrejutást persze itt is lassítja a fejlesztő, gyakran kell ismételni.

Nem a nyerés, a az idő és pénzköltés a lényeg

Egy jó freemium játék ismérve, hogy nem az újrajátszhatóságra törekszik, mint sok konzolos és PC-s játék az elmúlt évtizedben, hanem az első végighaladást nyújtja, lassítja a végtelenségig. Mivel a mobilos játék még ma is többnyire az úgynevezett “casual gamingről” szól, ezért egyáltalán nem probléma, hogy a negyedik és a hatszáz-nyolcvankilencedik kihívás pontosan ugyanaz, csak más textúrákkal, más körítéssel. Valójában a metrón, hivatalban várakozáskor vagy elalvás előtt játszó emberek igénye nem is az, hogy egy elmetornán vegyen részt.

A nagy építők

A városépítős játékok, mint a híres Clash of Clans vagy az úgynevezett “idle game” kategória bármelyik képviselője a fentieknél sokkal komplexebb “lehúzórendszert” tart fenn. A modell abból indul ki, hogy a játékos építhet várost, erődöt, vidámparkot, bázist, stb. Az épületek egyre drágábbak, a várakozási idők egyre hosszabbak a szintek száma viszont technikailag végtelen, a játéknak nincs valódi célja. Viszont időről-időre megjelennek extra épületek, egységek, kiegészítők, amik már csak pénzért vehetőek meg. Bizonyos játékidő után, amikor a játékos a befektetett idő miatt már ragaszkodik az alkotáshoz, a modell fordul és minden egyes újabb lépés komoly összegeket vagy irreálisan sok időt kíván. Ilyenkor a felhasználó vagy elengedi a játékot és nekivág egy másiknak vagy elkezdődhet egy ördögi kör. A freemium játékok egy szűk rétegének a célja azoknak a felhasználóknak a megtalálása és kiszűrése, akikben van hajlandóság fizetni, kellően fanatizálhatóak és van is keretük arra, hogy a valóságban teljesen értelmezhetetlen dolgokra költsenek sok pénzt. Jelenleg nem ritka a 25, de akár 45 ezer forintos játékon belül megvásárolható csomag sem, 1-5 ezer forintért pedig már csak 1-2 óra alatt is megszerezhető javakat kínálnak a játékok.

Öt kategóriában is az új Super Mario vitte el a gamescom díját 2017.augusztusban, a Nintendo jogosan lehet büszke

Ebben az évben is rengeteg játékot láthattunk és próbálhattunk ki a gamescomon, több mint 20 kategóriában pedig már ki is választották a rendezvény legjobbjait. A legnagyobb nyertes mindenképpen a Super Mario Odyssey, amit nem csak a gamescom abszolút győztesének kiáltottak ki, hanem a közönségszavazást is megnyerte, továbbá három másik kategóriában is első helyen végzett. Szépen teljesített még a Destiny 2 is, amely a legjobb közösségi/online játék díját és a legjobb multiplayer játék trófeáját is bezsebelte.

Íme a teljes lista:

A gamescom legjobbja – Super Mario Odyssey (Nintendo)
Legjobb DLC – Battlefield 1: In the Name of the Tsar (Electronic Arts)
Legjobb stand – Electronic Arts
Legjobb PS4 játék – Assassin’s Creed Origins (Ubisoft)
Legjobb Xbox One játék – Middle-earth: Shadow of War (Warner Bros.)
Legjobb Nintendo Switch játék – Super Mario Odyssey (Nintendo)
Legjobb PC játék – Kingdom Come: Deliverance (Koch Media)
Legjobb mobiljáték – Metroid: Samus Returns (Nintendo)
Legjobb szerepjáték – Ni No Kuni II: Revenant Kingdom (Bandai Namco)
Legjobb versenyjáték – Forza Motorsport 7 (Microsoft)
Legjobb akciójáték – Super Mario Odyssey (Nintendo)
Legjobb szimulátor – Project Cars 2 (Bandai Namco)
Legjobb sportjáték – PES 2018 (Konami)
Legjobb családi játék – Super Mario Odyssey (Nintendo)
Legjobb stratégiai játék – Mario & Rabbids Kingdom Battle (Ubisoft)
Legjobb puzzle/ügyességi játék – God’s Trigger (Techland)
Legjobb közösségi/online játék – Destiny 2 (Activision Blizzard)
Legjobb casual játék – Hidden Agenda (Sony)
Legjobb multiplayer játék – Destiny 2 (Activision Blizzard)
Legjobb VR-játék – Fallout 4 VR (ZeniMAx)
Legjobb hardver – Xbox One X (Microsoft)
Közönségdíj – Super Mario Odyssey (Nintendo)
Legjobb indie játék – Double Kick Heroes (Headbang Club)

A játékok magyarázatában segített Dojcsák Dániel https://www.hwsw.hu/

Go2maps Group