Döntésképtelenség és dilemma

Kritikus pont a közlekedés – ide jutottunk

A magyar autóipari és telekommunikációs cégek egymás sarkát taposva jelentik be az önvezető autózással és 5G technológiával kapcsolatos technológiai fejlesztéseiket. Zalaegerszegem a járműipari tesztpálya megnyitóján többek között a T-Systems mutatta meg élőben az önvezető autózás különböző alapaspektusait és a smart parking rendszert, amit ma már a helyi okos város koncepciót alkalmazó magyar településeken működtetnek.
A valós cél, hogy az önvezető autók automatikusan értelmezni tudják a parkolási rendszer helyi adatait. Például, több helyen a helyben élők számára az önkormányzatok nem fizettetnek parkolási díjat, másokat azonban a rendszer arra ösztönöz, a települést ne használják parkolónak, és napi 2 óránál többet ne tartózkodjanak ott.

Az ötezer főnél nagyobb városok tömegközlekedési koncepciójának legfontosabb tétele a Hol lehet parkolni? A forgalom kritikussá vált, a magánautókat, amelyek képtelenek közlekedni és parkolni, a bérelt autók váltanák fel, amelyekkel visszaszorítható lenne az autótartás a kezelhető közlekedés és parkolás érdekében. Erre jó példa a MOL Limo szolgáltatás bevezetése is, az ára viszont jelenleg még nem pénztárcabarát. Az applikáció a Google Play Storeból letölthető.

Az idő nem a halasztgatóknak dolgozik

Az önkormányzatok manapság könnyedén hozzájuthatnak közterületi okoslámpákhoz, mozgásérzékelő világításkapcsolóval, wifivel és kamerával is. Az efféle beruházásokhoz szükséges pénzforrásra a Modern városok, Modern falvak program vagy központi kormányzati programok keretében lehet pályázni, és csupán kis részt kell saját forrásból biztosítani. Ám, ha ezeket az okos lámpákat nem kötik hálózatba vagy ha a kamera képeit nem hasznosítja a város közbiztonsági rendszere, akkor mindez inkább egy kipipálható tétel a városvezetés számára. Ezzel szemben ha összekapcsoljuk több település kamerarendszerét, olyan, korábban nem kezelhető helyzetek is megoldhatóvá válnak, mint például, az egyik településen nagy sebességgel átrobogó járművek baleset-megelőzési szempontú kontrollálása. Ebből a perspektívából nézve az okos város koncepciókra már igaz lehet, hogy a beruházási költség eltörpül az üzemeltetésből kinyerhető eredményekhez képest. Az okos város programok sikeréhez egyelőre azonban nem elsősorban a megtérülés, sokkal inkább a döntéskényszer hiánya jelenti a hiányzó láncszemet. Sajnos, általában vannak ennél sürgősebben orvosolandó helyi kérdések is. A lokális, illetve térségi közlekedés alapos újragondolása rengeteg előkészítő munkával, tervezéssel, kivitelezéssel és adott esetben akár aktuálisan népszerűtlen döntések meghozatalával is jár, amit próbálnak kerülni a döntéshozók. Az idő azonban nem a halasztgatóknak dolgozik.

Google Maps mint támogató

Azon sem csodálkoznánk, ha maga a Google állna elő olyan fejlesztéssel, amely a fenti elméletet alkalmazva a térkép meglévő kényelmi szolgáltatásai és a Street View mellett a helyi parkolási problémákat is kezelni tudná. A Google fejlesztésű önvezető autóknak is számolniuk kell a parkolási helyek szűkös mivoltával.  A feladatok találkoznak, a kérdés, hogy  ki lép előbb.

forrás: https://www.napi.hu/tech/https://www.napi.hu/tech/spark-okosparkolas-smart-city-t-systems.685572.html

Go2maps Group