Döntésképtelenség

Kritikus pont a közlekedés – ide jutottunk

A magyar autóipari és telekommunikációs cégek egymás sarkát taposva jelentik be az önvezető autózással és 5G technológiával kapcsolatos technológiai fejlesztéseiket. Zalaegerszegem a járműipari tesztpálya megnyitóján többek között a T-Systems mutatta meg élőben az önvezető autózás különböző alapaspektusait és a smart parking rendszert, amit ma már a helyi okos város koncepciót alkalmazó magyar településeken működtetnek.
A valós cél, hogy az önvezető autók automata módon értelmezni tudják a parkolási rendszer adatait, éppúgy mint a már működő applikációkban a helyi és nem helyi lakosok parkolásakor. A helyben élők számára az önkormányzatok nem fizettetnek parkolási díjat, másokat azonban a rendszer arra ösztönöz, a települést ne használják parkolónak, és napi 2 óránál többet ne tartózkodjanak ott.

 

Az ötezer fősnél nagyobb városok tömegközlekedési koncepciójának legfontosabb tétele a Hol lehet parkolni?

A forgalom kritikussá vált, a magánautókat, amelyek képtelenek közlekedni és parkolni, a bérelt autók váltanák fel, amelyekkel visszaszorítható lenne az autótartás a kezelhető közlekedés és parkolás érdekében. Erre jó példa a MOL Limo szolgáltatás bevezetése is, az ára viszont jelenleg még nem pénztárcabarát. Az applikáció a Google Play Storeból letölthető.

Az idő nem a halasztgatóknak dolgozik

Az önkormányzatok manapság könnyen hozzájuthatnak közterületi okoslámpákhoz; ezekben lehet mozgásérzékelő világításkapcsoló, wifi és kamera is. Ehhez a beruházásokhoz pénzt a Modern városok, Modern falvak programból, központi kormányzati programokból is lehet pályázni, és csak kis részt kell saját forrásból biztosítani. Ám ha ezek az okos lámpák nincsenek hálózatba kötve, ha a kameraképeiket nem hasznosítja a város közbiztonsági rendszere, akkor mindez inkább egy kipipálható tétel a városvezetés számára. Ezzel szemben ha összekapcsoljuk több település kamerarendszerét, olyan, korábban nem kezelhető helyzetek is megoldhatóvá válnak, mint az egyik településen nagy sebességgel átrobogó járművek baleset-megelőzési szempontú kontrollálása.

Ebből a perspektívából nézve az okos város koncepciókra már igaz lehet, hogy a beruházási költség eltörpül az üzemeltetésből kinyerhető eredményekhez képest.

Az okos város programok sikeréhez egyelőre azonban nem elsősorban a megtérülés, sokkal inkább a döntéskényszer hiánya jelenti a hiányzó láncszemet. Az, hogy általában vannak ennél sürgősebben orvosolandó helyi kérdések is. A lokális, illetve térségi közlekedés alapos újragondolása rengeteg előkészítő munkával, tervezéssel, kivitelezéssel és adott esetben akár aktuálisan népszerűtlen döntések meghozatalával is jár. Az idő azonban nem a halasztgatóknak dolgozik.

Google Maps mint támogató

 

Nem csodálkoznánk, ha maga a Google állna elő olyan fejlesztéssel, amely a fenti elméletet alkalmazva a térkép meglévő kényelmi szolgáltatásai és a Street View mellett a helyi parkolási problémákat is kezelni tudná. A Google által fejlesztés alatt álló önvezető autóknak is számolniuk kell a parkolási helyek szűkös mivoltával. A feladatok találkoznak.

forrás: https://www.napi.hu/tech/https://www.napi.hu/tech/spark-okosparkolas-smart-city-t-systems.685572.html

Go2maps Group